Hur våra löften sviks och huru vi sväljer hårt.

Vi äger en Moccamaster.

En kaffebryggare vi verkligen sparade till. Den lovade dessutom 5 års garanti på alla icke rörliga delar och med möjlighet att enkelt öka garantin till 10 år. Så det kändes tryggt.

Fram tills vår gick sönder.

Då påbörjade jag följande mailkommunikation med SIBA (som var inköpsställe och därpå ingen skugga skall falla), och Moccamasters support.

Helt plötsligt försvann 5 års garanti. Jga säger inget mer. Jag klistrar bara in vår mailkonversatiton här under så får var och en avgöra..



 

Från: Bror Carlzon [mailto:bror@wobworld.se]
Skickat: den 4 augusti 2015 17:46
Till: ’SIBA Backaplan’ <servicebut05@siba.se>
Ämne: SV: Re: Fwd: Moccamaster KB741AO
Prioritet: Hög

 

Hej.

Före vi gör något eller skickar maskinen till verkstaden vill jag bara påpeka vad Moccamaster själva lovar i sin garanti, en av anledningarna till att man köper en så pass dyr kaffekokare. Bifogade länkar är från Moccamasters egen hemsida och samma löften går att finna i otal av deras olika marknadsföringar i olika medier och offentlig reklam likaså i de bifogade dokument som medföljer kaffebryggaren vid inköp.

Livet 171
Finns det något annat sätt att tolka deras löfte:
” Vi lämnar 5 års garanti vid eventuella tekniska fel (endast vid privata inköp). En garanti som sällan kunden behöver använda, men 5 år känns ändå tryggt.”

Länkar till Moccamaster där de lovar en garanti som bland annat beskrivs som:  Samtliga bryggare är godkända av European Coffee Brewing Center levereras med 5års garanti med möjlighet till att kostnadsfritt förlänga garantin ytterligare 5år.

 

 

http://www.moccamaster.com/se/frequently-asked-questions/

 

 

http://www.moccamaster.com/se/handmade/

 

Så jag upprepar, först vill jag få reda på hur man kommer fram till att kostnaden kommer vara till en minimum av 1000 kronor innan man ens har undersökt vad som är fel på maskinen? Vet man då redan vad felet är, att garantin inte täcker det och att kostnaden kommer vara minst 1000 kronor? Om så är fallet så får väl Allmänna reklamationsnämnden avgöra hur detta egentligen kan vara möjligt.

 

 

Med vänlig hälsning

 

Bror Carlzon

Källebergsgatan 20b

51532 Viskafors

 

Mob.nr: 0707 54 05 98

http://wobworld.se

 

Från: SIBA Backaplan [mailto:servicebut05@siba.se]
Skickat: den 30 juli 2015 10:00
Till: bror@wobworld.se
Ämne: Fwd: Re: Fwd: Moccamaster KB741AO

 

Hej,

Se nedan svar från verkstan och svara på detta mail med information om du vill att vi skickar in maskinen till verkstan eller inte.

Med vänlig hälsning / Best regards,
SIBA AB, Serviceavd.
                                          
SIBA AB
P.O . Box 8865, Deltavägen 6
402 72 Göteborg
Telefon: + 46 (0) 42 20 25 65
E-mail: servicebut05@siba.se

——– Vidarebefordrat meddelande ——–

Ämne: Re: Fwd: Moccamaster KB741AO
Datum: Thu, 30 Jul 2015 09:27:13 +0200
Från: Tobias Arvidsson <tobias@assisthalmstad.se>
Till: servicebut05@siba.se

Hej

Ja visst kan vi kika på den. Det jag däremot har lite svårt att svara på är vad det kostar. Strömbrytaren är rätt självklar men felet med att vattnet inte rinner ner måste jag kika på innan jag kan svara på vad det är för fel. Men jag kan säga att kunden får vara beredd på iaf 1000kr. Är inte det ok är det ingen ide att ni skickar den. Annars är det bara att skicka ner den så kollar jag och lämnar ett pris.

Mvh Tobias

Den 2015-07-29 kl. 16:52, skrev Service .:

 

———- Vidarebefordrat meddelande ———-
Från: SIBA Backaplan <servicebut05@siba.se>
Datum: 29 juli 2015 15:51
Ämne: Moccamaster KB741AO
Till: ”Service .” <service@assisthalmstad.se>

Hej,

Vi har en Moccamaster KB741AO som en kund har skickat in. Felet på denna är att vattnet inte rinner ner så det blir inget kaffe. Sen har även på/av knappen lossnat och kund vill betala för att få detta lagat. Har ni möjlighet att utföra reparationen hos er och ungefär hur mycket skulle detta kosta isåfall?

Med vänlig hälsning / Best regards,
SIBA AB, Serviceavd.
                                          
SIBA AB
P.O . Box 8865, Deltavägen 6
402 72 Göteborg
Telefon: + 46 (0) 42 20 25 65
E-mail: servicebut05@siba.se

 

 

— AV Koncept i Halmstad AB / Assist Besöksadress: Flygaregatan 25 | Postadress: 302 38 HalmstadVäxel: +46 35 172290 | Fax: +46 35 172290 E-post: tobias@assisthalmstad.se | www.assisthalmstad.se

 

 

Kommentera gärna, men håll det snyggt och prydligt. Skit åker ner i soptunnan med en gång.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.